DU behöver inte flytta berg?

Ingen kan ärligt påstå att det ligger i rimlighetens natur – att förflytta berg. Inte heller berättas att Jesus, under sin vandring här gjorde det.

Skall vi se historiskt på det hela, är det inte många bibelställen som talar om hur naturlagarna upphävts drastiskt, att hela berg kastats i havet. Bara på några få ställen ser vi att något liknande skett. Jordens skapelse är ett, Röda havets delning ett annat!

Jesu ord om ”tron som förflyttar berg”, kan djupast sett – så som jag uppfattar den – förstås så att detta handlar om att ha tro för något Gud befaller oss att göra. Till denna förståelse, passar berättelsen om Mose och havet bra, 2 Mos 14:10-31. Läs berättelsen och ställ dig frågan hur delningen gick till. Var det någon Mose kraft, som delade havet, eller var det Guds och vad var Mose uppdrag i detta?

Och vidare, vad visar berättelserna om Jesu gärningar och ord? Handlar de om hur Gud lämnar Jesus att själv fatta beslut enligt Jesu vilja och tro? Nej, Jesus säger själv: ”Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är Hans verk.” (Joh 14:10)

Vad är det då för tro som Jesus, i enlighet med Bibeln, så ofta talar med oss om?

Kvinnan med blödningarna, hon som rör vid Jesus och blir botad, är ett avdramatiserande exempel som får oss att ana något av trons mysterium. Du kan själv läsa om detta i Matt 9:20-22, Mark 5:24-34 och Luk 8:42-48.

Här är en kvinna som gjort allt för att stoppa sina blödningar – utan förbättring. Till slut griper hon tag i Jesus själv – rör vid Hans kläder – och från den stunden är hon botad! ”Min dotter, din tro har hjälp dig!”

Vad var det för tro som hjälpt kvinnan? Var det hennes starka tro, hennes inre kraft? Nej! Hennes tro och längtan efter hjälp var riktad bort från sitt eget, hon hade insett sin egen oförmåga och hennes tro hade fått ett annat mål, tron förde henne till Jesus!

Dotter, din tro har hjälpt dig! Den tron byggde inte på formler eller känslor: Jag tror, jag tror, jag trorDen tron förde henne till Jesus. Vår tro handlar inte om vår inre styrka – utom om tron – för Jesus.

Kom ihåg min vän: Din tro behöver inte förflytta berg, men den behöver föra dig till Jesus!

Dela eller skriv utShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *