Fullkomligt liv

Det fanns på Jesu tid, människor som ansågs ha kraft att bota sjuka, dels fanns ”läkare”, dels fanns helare eller undergörare. Några hade förmodligen någon form av utbildning, medan andra ansågs besitta ”krafter”. Jesus – snickarsonen – betraktades säkert av många som en som fått ”kraft”. Människor flockades kring Honom. Hur Han än förbjöd de som blivit hjälpta att berätta om det, spreds ryktet om Honom. Vart Han kom, fördes sjuka fram till Honom och Han bota dem.

Men Jesu uppdrag var långt mycket mer djupgående än kroppens och själens helande. Han uppdrag var människan totala helande. Människan – kroppen, själen och anden – skulle återförenas i fullkomlig gemenskap med Gud.

Bibelns berättelser om Jesus, visar att lärjungarna, liksom övriga dåtidens människor – och kanske också Du – inte genast förstod vem Han var.

Evangelierna ger oss inblick i hur lärjungarnas ögon öppnas stegvis. De ser och förstår allt eftersom, att Jesus är långt mer än alla andra ”hokus-pokus gurus” som finns i deras samtid. Och i dag, lyfter dessa ögonblicks bilder Honom högt över new-age, mindfulness, meditation, mantran… ja allt av vår tids alternativa andligheter, som har till avsikt att låta oss ”förstå” livets djupaste mening.

Låt mig påminna dig om några av lärjungarnas ögonöppnare, utan att fördjupa mig i dem.

En av dem sker när Jesus ligger och sover i båten de färdas i. En storm blåser upp och båten tar in vatten. Här handlar det inte om psykologi och inre helande. Här är det naturens krafter Han – med blott en befallning – tvingar att vika sig, när Han väckts.

Nästa gång ser de Honom med några bröd och fiskar – en lagom måltid för en eller några få. Men när Han bryter och delar ut styckena sker något som tvingar materiens lagar att böja sig och tusentals blir mättade – inte skimmärt – utan bokstavligt! Det blir mer mat över efter måltiden, än före…

Så är det den där natten, då lärjungarna ror i motvind på sjön och någon slår larm: ”En vålnad!” Någon kommer gående sjön. Men det är ingen vålnad, det är Jesus! Han kliver upp i båten och i samma stund lägger sig motvinden. Han upphäver fysiska lagar.

Lärjungarna bild av Jesus var inte komplett från början. Den växte till tro. Tron kan aldrig fullt ut förklara Jesus – men den kan bekräfta.

Så återstår då en av de sista och starkaste upplevelserna. Stunden då Han med fysisk kropp – efter sin död och uppståndelse – kommer in till dem, där de är samlade bakom den låsta dörren. Räcker fram sin händer och visar dem spikhålen.

Nej, Jesus är mer än en god människa. Mer än en andlig guru. Mer än en ”healer”. Mer än new-age och alla annan nyandlighet. Han är Guds Son! Du kan inte vara neutral inför Honom. Antingen säger Du – för det är ju dig och inte andra det gäller – ”Ja!” till Honom eller förblir din tystnad ett ”Nej!”

Allt som andliga läror har att berätta om, det synliga, så väl som det osynliga, är ofullkomliga skärvor av sanningen. Att sätta sitt hopp till dessa läror är att sätta sitt hopp till lögner och halvsanningar. Ingen av dessa, kommer att leda dig till den fullkomnade evigheten i gemenskap med alltets Skapare. Han är både omfamningen och kärnan i det vi ser, förnimmer och inte ens förmår ana.

Jesus Kristus är Skaparens Son. Jesus Kristus är enda vägen.

Skynda Dig säg ditt ”Ja!” till Honom. Lärjungarnas tro växte. Deras förundran över Honom växte. Men den var och förblev en tro. Tron på Jesus kan inte förklara allt, men den växer ur ett enkelt: ”Ja, Jesus!”

Tron, som säger ”Ja!” – till Jesus – är inte en slutlig examen, den är ett första steg…

Dela eller skriv utShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *