Jungfruepitetet är inte nog

Vi måste – menar jag – utifrån berättelsen om jungfrurna – omsorgsfullt vaka på oss själva, för vi kan ”veta allt”, men ändå vara utan olja, jungfruepitetet är inte nog.

Med detta inlägg vill jag inte skapa vare sig tvivel eller oro. Men budskapet är trots detta för viktigt för att gömmas undan pga hänsynstagande. Var och en måste pröva sig själv – jag gör det – och antingen ta det till sig och rätta sitt liv efter det, eller stå fast vid att detta inlägg saknar värde – för någon mellanväg finns inte.

Minns du inte berättelsen om jungfrurna – läs den igen i Matt 25:1-13.

När vi läser texten, bör vi ana – se det underförstådda – att det finns tre kategorier av kristna, här beskrivs två, medan en lämnas helt utanför. De tio – i liknelsen – avser de som aktivt väntar, som går ut för att möta Honom – de som skakar på huvudet och säger:

  • Vi vet inget om tiden för Hans återkomst!
  • De kan ske i morgon, lika väl som om 500 år!

… nämns inte ens i denna berättelse, för det är dessa texten handlar om:

~

”…tio jungfrur tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen”.

~

För mig ser jag i dessa som dem vi allmänt kallar ”vakna”, som är aktivt inställda på att möta brudgummen.

Vi talar ofta om att liknelsen avser de vakna kristna, kontra de sovande. Men alla tio tillhör faktiskt samma grupp, de vakna. Texten talar om alla de som är medvetna om tiden. De har kunskap om bröllopet och för dem är det ett faktum att bröllopet snart skall ske. Läs texten igen om du misstror mig.

Det blir vilseledande att förklara att texten handlar om de som ofta kallas ”sovande”, dvs ”ljumma”, respektive ”vakna”, dvs ”varma/kalla”, alla i texten är ”vakna” – också de fem som lämnas utanför. De sovande – en mycket stor del av oss som kallar oss kristna – kan vi glömma här, för texten är mycket mer precis än ”alla kristna”, i allmänhet! Den talar till dig och mig som aktivt och medvetet ”går ut” för att möta Honom… Det är i denna grupp i din och min grupp, som dramat sker, och det är inte någon enstaka person i denna väntande grupp som blir lämnade utanför, det är hälften av oss som anser oss själva vakna, inför ändens tid.

Att tillhöra de som har kunskapen och övertygelsen – som vet och väntar – och som deltar i ivriga och kanske smått infekterade samtal om hur, det som skall hända, skall gå till, hjälper inte… Kunskapen ger oss inte nyckeln. Att studera och tro sig veta allt om ändens tid, ger oss inte nyckeln. Att bedöma, fördöma och avfärda eller ansluta sig till teorier, ger oss inte nyckeln. Orsaken till att fem blev kvarlämnade, är deras brist på olja: De saknade gemenskapen och delaktigheten i Kristi frälsande källflöde och gav inte livsrum för Anden.

Det är möjligt, att du känner oro inför det jag skrivit…? Men Jesu Ord, Guds Ord, är tydligt i denna liknelse. Det går inte att vara en flummande kristen! Att du är med i kategorin som vet och väntar och som har den mest pålästa kunskapen, hjälper inte.

Ett är nödvändigt och oersättligt. Det är att du har olja med på din vandring! Du må vara katolik, protestant, lutheran, JV, adventist precis vad du vill. Men din vilja, din teori och din medlemskap och/eller ”rätt” förståelse… är inte nyckeln, inget av detta öppnar upp för bröllop. Nyckeln är Andens olja och liv – ett aktiv Andens källflöde – detta får du enbart i relationen med Jesus Kristus.

Har du inte detta liv – skynda dig att sök och ta emot!

Dela eller skriv utShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

4 reaktioner till “Jungfruepitetet är inte nog”

  1. “Schemat” för Jesu återkomst som upprepas på apg 29 varje dag kan ifrågasättas med bibelverser. Många många. De förstår inte det verkar det som! Gud visar oss in i sanningen. Det är ogräs på stigen. Jag tror inte att man tappar sin frälsning för att man inte ha rätt schema! Men det blir ju svårt att komma nära Guds vilja när man käbblar så där! Att leva nära Guds ord behöver inte vara oödmjukt. Han säger ju att vi ska det, ca 50 ggr bara i Ps 119!

    Oäkta idéer är ogräs och stötestenar på vägen, kan man kanske säga.
    Man vill väl inte ha det utan klarhet och sanningen!

  2. Hej Janne!

    Citat från din kommentar:

    “Anser du att alla kristna är det för att de tillhör en kyrka? Lutheran, katolik, metodist?”

    Slut citat!

    För min del är inte ngn av dessa du kategoriserar kristna – per automatik. Den är kristen har har en levande relation med Kristus – enligt mig. Därmed kan jag inte döma ngn enbart utifrån dennes medlemskap. Kanske finns det fler kristna katoliker än pingstvänner…?

    Mångs som predikar runt ljungfrurna, gör det under begreppet sovande och vakna, dvs medvetna om tiden. Men alla ljungfrurna​ var vakna! Det är alltså inte vakenheten inför tiden som är nyckeln, utan oljan.

    Jag vill spetsa till frågan att gälla: Har alla vi som menar oss vara vakna olja?

    Tänk att en dag upptäcka: “Jag visste allt, hade tidsschemat både på papper och inför min “inre syn”… ändå…”.

  3. En aspekt av att sakna olja i lampan är att det blir mörkt. Jesus säger att vi ska ta in hans ord och lära oss det. De jungfrurna som saknade egen olja ville ha av dem som hade. Det hade inte eget ljus. Guds ord är ljus. Ps 119:37 Ditt ord är en lampa för mina fötter och ljus för min stig. “Vaka” säger han 4 ggr i slutet av Mark 13. Det är mörkt under nattvakten. Brudgummen kommer och då ser man honom (Guds härlighet skiner som elden som gick före Israel i öknen!).

    Älska Herren av hela ditt hjärta, och hela själ, och hela din styrka, och hela ditt förstånd och din nästa som dig själv Luk 10:27

    Alla har inte samma gåvor eller intressen. Men man kan hjälpas åt.

    Anser du att alla kristna är det för att de tillhör en kyrka? Lutheran, katolik, metodist?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *