BÖR EN KRISTEN RÖSTA 

I Lukas 22 möter oss Jesus med en uppmaning som skulle kunna få oss att börja fundera: ”Vad menar Han?” Jag blir inte förvånad om man i olika sammanhang i historien, ryckt ut dessa ord och använt dem som underlag för uppfordran till bokstavliga krigiska handlingar.

”Sedan sade han till dem: “När jag sände ut er utan börs, väska och sandaler, saknade ni då något?” De svarade: “Nej, inget.” “Men nu”, sade han, “ska den som har en börs ta med den, och likaså den som har en väska. Och den som inte har ett svärd ska sälja sin mantel och köpa sig ett…” (Luk 22: 35-36)

Min absoluta övertygelse avs detta är att Jesus inte menar svärd i fysisk mening, utan att Han med ordet svärd avser vår medvetna kampvilja för evangeliets spridning – inget får stå i vägen för att sprida Guds glada med ytterst allvarliga budskap.

Under olika tider, under olika skeenden i historien, runt vår jord, har ständigt olika hinder ställts upp mot evangelium. För Sveriges del har man dock – sedan konventikelplakatets upphörande, 26 oktober 1858 – allt mer fritt kunnat evangelisera och upprätta samfund och församlingar. Att komma dit hän var en kamp som kostade mycket för många. Friheten vi har, att leva ut vår kristna tro, är ingen självklarhet som alltid funnits. För bara 160 år sedan, några få generationer före oss – fanns inte vår möjlighet att fritt förkunna Ordet, samlas för möten, dela nattvard, döpa osv. Att vi – du och jag – har denna möjlighet idag, är resultatet av att de som gått före oss tagit sitt svärd och kämpat, för det som är vår och evangeliums frihet.

Finns det en självklar rättighet till detta, eller ngn naturlag som styr om det förblir så?

Nej! Det är svenska troende kämpars kamp – i Guds kraft – som har fört oss hit, och vi – du och jag – måste föra deras kamp vidare, dvs anstränga oss, för att se till att det förblir så!

Vi vet att vi går en vedermöda till mötes. En tid då kristen tro kommer att förföljas, för att utrotas. Men nu har vi ett ”fönster i tiden” att verka fritt. Vi får aldrig ge upp kampen för detta fönster, genom att gömma oss bakom dumdristig påstående om att vi inte skall ägna oss:

  • politiska skeenden
  • att Jesu rike icke är av denna världen
  • att Satan är denna världens härskare och att vi inte skall bli en del av den, genom att ge vårt gillande till något politiskt parti

Sådant resonemang är ytterst ansvarslöst och djupt aningslöst avs vikten av försvar av  evangeliums möjlighet till att fritt få spridas och predikas. Världen vill tysta evangelium! Vi måste kämpa mot världens tystnadsiver. Den kampen förs inte genom passivitet eller pacifism, den kampen förs med alla medel – utom våldets.

Den kampen förs till en spets i 2018 års val – jag har en stark inre övertygelse om att detta är ett ödesval.

Blunda… och låt världen bestämma om och hur evangelium skall få förkunnas. Eller sätt dig in i partiernas avsikt avs kristendomen och rösta för kristendomens fullkomliga frihet.

Ta upp ditt svärd – bildligt – och strid, vid din valurna, för att ett fullkomligt och fritt evangelium får fortsätta att förkunnas i vårt land!

Se mot öster… (2:a uppmaningen)

Under min morgon stund med Herren – den 11 september 2017 – kom mina tankar att beröra de profetior som spritts av bloggar och hemsidor specifikt om denna dag.

Jag har ställt mig tveksam till dessa och lyfte denna morgon upp datumet som en frågan.

Det svar jag fick var:

“Du skall inte engagera dig i detta! Vad DU måste göra, är att åter lyfta upp vad du fick den 9/8 2017.”

Senare i bilen, på väg till jobbet, förstod jag att jag särskilt skulle understryka att:

Vi som är frälsta skall vara fyllda av frid och tilltro till Herren. Vi som är Guds barn har alltid en ljus morgondag – vad som än händer. Vår frid och vår tro, skall i sig bli en kallelse till frälsning, för de som inte ännu tror.

Detta var vad jag fick den 8/9:

“Se mot öster – men stå stadiga i mig!”

 

Utrustad

Från den dag vi hörde det har vi därför inte upphört att be för er. Vi ber att ni ska bli fyllda av kunskapen om hans vilja, med all andlig vishet och insikt. Målet är att ni ska leva värdigt Herren och behaga honom på alla sätt, genom att bära frukt i alla slags goda gärningar och växa i kunskapen om Gud. Då ska hans härlighets makt styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt.

Kol 1:9-11

Guds folk har i århundraden talat om Jesu återkomst, om allt som tillhör tiden före detta dvs ändens tid eller vedermödan. Mkt som sagts i Guds Ord, som markörer för denna tid, har fram till våra dagar ännu förblivit ouppfyllt och viktigaste markören, fikonträdet, har fram till 1948 legat i dvala. I nästan 2000 år, har detta träd – Irael – förblivit vissnat, så som Jesus sa i Matt 21:18-19. Men i våra dagar, då fikonträdet på nytt knoppats och Jesu ord, i Luk 21:29-32 uppfyllts, bör hos oss både en uppvaknandets och hoppets klocka klämta. Varning för vad som måste komma och hopp om vad som följer där på: Jesu återkomst!

Mycket tid och kraft läggs i dag vid både stora och små scenario i vår nära framtid.

  • När skall vi ryckas upp – före, mitt i eller efter vedermödan?
  • Hur skall vi handla/skydda oss om vi inte rycks upp – mat, boende osv?
  • Hur skall märket (666) se ut eller vad är märket – ett chip under huden?

Dessa frågor är på intet sätt ointressant eller oviktiga, men en större fråga är: Hur känner vi igen förförelsen och villfarelsen när ingen får peka på den? Fundera på detta ngn minut.

Den 7/9 fick jag en rubrik, när jag på morgonen satt i bön inför Herren – det är den rubriken du ser ovan, ”Utrustad”, och jag antecknade snabbt följande. Av försiktighetsskäl och ödmjukhet vill jag inte kalla det profetia, men jag tror ändå att det var Guds Ande som styrde mina tankar då jag mkt snabbt ”rafsade” ner följande på ett papper.

***

Vad innebär det att bära på utrustning – eller rustning – inför ändetidens förförelse? Ja, det innebär inte att vara uppkopplad mot nätet! Det innebär inte att söka sanningen på bloggar, Facebook, hemsidor… för att få information om vem vi skall akta oss för, eller vilka andliga trender vi skall stå emot. Att vara rustade , är att ta emot Guds vapenrustning nu.

Vi måste ha Guds Ande, för att själva se och förstå farorna i vår vardag!

De kristna medierna kommer att stegvis utsättas för en tilltagande censur:

  1. Det kommer att bli förbjudet att offentligt tala och skriva om ”Guds ordning” typ moral, äktenskap, barnuppfostran osv. Att ex tala om att Guds ordning påbjuder äktenskap mellan man och kvinna, kommer ”i kärlekens namn” klassas som diskriminering och anses brottsligt.
  2. Därefter kommer vi ”för fredens skull” förbjudas belysa olikheter i trosuppfattningar. Än mindre på ngt vis uttala oss så det vi säger kan uppfattas som kritik mot annan trosuppfattning.
  3. Nästa steg blir att vi – inte ens i diplomatisk ton – får tala om och beskriva vår egen tro: frälsningen, dopet, Anden osv.
  4. Slutligt kommer vi tvingas – om vi skall tala om ngn tro och Gud – att enbart framföra den fastslagna bilden av vem Gud är. Dvs den bild som ”odjuret från jorden” – Upp 13:11-forts. – ger.

***

Syskon!

Jag förstår det så, att vi är inne i en kritisk tid, då vi var och en måste lära oss ”stå på egna ben”. Det handlar inte om att skiljas eller bryta upp gemenskaper – tvärt om. Men vi måste fördjupa vår personliga ”gemenskap” med Guds rustning. Vi får inte, den dag obs det handlar inte om ”ifall” bloggar, Facebook och hemsidor börjar censureras, stå handfallna och aningslösa inför förförelse, villfarelse och falskhet.

Vi har fått en välsignad tid via nätet, då mycket avslöjats som falskt. Nu måste vi själva, och/eller i fysiska gemenskaper som husförsamlingar, hemgrupper, bönegrupper…, fördjupa oss i vad Gud, genom Anden, vill rusta oss med.

Profetior och deras uppfyllelse

Det finns i Ordet ett tidsbegrepp som kallas ”ändens tid”. Detta begrepp innefattar skeden som: uppryckandet, vedermödan, vreden m.fl. – jag skall inte här skriva om deras inbördes ordning. Men jag upplever att jag fått i uppdrag att understryka att det finns skillnad mellan olika profetiors tidsmässiga uppfyllelse – och att det finns en fara i att inte förstå detta.

Jag tycker mig märka, när jag läser kommentarer till profetior, hur många blandar samma nutid med ändetid på ett sätt som kan vara förödande. Det finns profetior som specifikt berör ändens tid. Dessa profetior finner vi framför allt i Guds eget Ord och det finns profetior som lika specifikt avser nutid. Vi kan naturligtvis, i vissa fall, säga att de kan vara en del av den tilltagande ondskan som tillhör änden, men de pekar på enskilda profetiska händelser i vår tid. Gud vill inte att vi skall förkasta dessa profetior – Han har ju gett oss dem med avsikt!

Exempel på vad jag menar är profetior, sådana som Anton Johansson fick delge sin tid. Visst kan man säga att de var och är en del av ändetiden, men för de som sett dessa händelser uppfyllas och som nu av ålder är borta, blev de en absolut del av deras nutid – mer än en del av änden.

Medan ändetidens profetior i Guds Ord ofta berör hela mänskligheten, ger Gud i nutid också varningar till folk, länder och världsdelar avs. enskilda tider.

För att återkomma till Anton Johansson, så fick han i en syn bl.a. se första världskriget. Jag vet inte hur många troende som tog hans ord på allvar och som förberedde sig. Kanske tog man Anton med en axelryckning, för ett krig – sådant som Anton varnade för – passade inte in just då… Det var ju Israels nybildande man väntade på.

Kom ihåg: Alla profetior går inte att sätta in i ett exakt ändetidsschema – kronologi – även om man kan se dem som händelser i ändetiedens era av tilltagande oro och ondska.

Vi behöver ta Guds varningar till Sverige på allvar!

är Facebook ett “MÄRKE”…

 

… eller ytterligare en markör?

…om angreppet är mot Jesus – Guds son, den främste – då protesterar vi. Att framställa honom som en transvestit i en erotisk miljö vid nattvardsbordet är en sådan provokation att vi inte kan vara tysta, anser han.

världenidag.se

Ungefär så uttryckte sig Stanley Sjöberg på sin Facebooksida och blev därmed avstängd.

Kan vi kristna fortsätta använda Facebook, då Facebook så grovt förnekar vad den kristna tron och Guds Ord förkunnar, och i stället och därmed blir ett språkrör för det Guds Ord kallar “laglöshetens människa”.

Säkert minns du texten om “när han är borta…”. Denne “han” översätts ibland i våra tankar med Anden. Men grundordet är ett ord som saknar genus – kön – det kan betyda också den eller det, ex: lagen eller ordningen.

Översätter vi då texten med “… när lagen och ordningen är borta…”, förstår vi hur detta banar väg för “….laglöshetens människa” – antikrist.

Vad som hänt med Stanley Sjöberg är förfärande i sig, med det handlar om mer! Djupast sätt är det nu Guds Ord, som i ett av världens största media, ställs åtsidan och förnekas.

Inser du vad detta innebär och VEM det är… vi som Guds folk, Guds barn, Guds frälsta skara stöttar, när vi bara tiger och samtycker?

“Se mot öster, men stå stadiga i mig”

Detta talade Herren – Han som skapat både himmel och jord – till mig, natten till onsdagen den 9 aug ca 02.50. Det gäller vårt land och det gäller oss som bekänner oss som Hans barn:

 


 

Jag vill sända en vind från öster, en brännande vind – och förtärande. Den förtär allt i sin väg och lämnar inget och ingen oberörd, men i dess följe kommer nytt liv. Landet skall blomma igen. Landet skall över hela världen kallas ett välsignat land: “Ett land välsignat för att välsigna och trösta.”

Se mot öster, men bli inte förskräckta!

JAG är med er, mitt folk, i denna tid – ni som är mitt folk.

Denna tid blir kort, men mycket intensiv. Men oroas inte! Jag känner er alla till namn, ni är MINA!

Stå stadiga i MIG!
Stå stadiga i MIG!
Stå stadiga i MIG!

Vik inte bort från er tro – vad som än händer! Ingen och inget kan rycka er bort – om ni inte låter er ryckas bort. Låt ingen stjäla… får er att förneka… eller skrämma bort er från… …er tro på Mig.

Jag är A, men också O!

Slutet är MIN seger – håll ut!

 


 

Havsskum över grantopparna

Jag hade under den gånga natten (22.03.2017), en märklig dröm. Jag vill inte göra någon stor ”affär” av den, märkliga drömmar har vi väl alla då och då. Men jag upplever att jag skall lägga ut den, kanske någon direkt kan förstå den. Kanske har den ett budskap som vi alla behöver få ta del av. Fortsätt läsa “Havsskum över grantopparna”

Ny ekonomisk världsordning

 

Rubriken och bild är hämtade från Holger Nilssons artikel på hemsidan flammor. Det är – som vanligt för Holger – en mkt bra artikel.

Jag kan inte nog understryka att Sverige och svensk kristenhet verkligen behöver få förståelse för både de bibliska profetiorna och för de nutida profetior som Gud låter oss få del av. Be att Herren uppväcker fler profeter, som får genomslagskraft och mod att tala Hans uppmuntran och varning.