Krig, folkresning, hungersnöd, hav och vindars dån…

…känns orden och bilderna de frammanar igen?

Vad betyder dessa målningar, vi ser dem kanske dagligen. Är de bara ikoner… eller är de levande för oss, i våra val i nutiden och trygghet inför vår framtid?

Ja, jag tror inte du behöver vara särskilt van Bibelläsare för att veta, eller dra dig till minnes, att detta är ett scenario som är hämtat ur Guds Ord. Du finner den profetiska beskrivningen, av den värld vi lever i nu, bl.a. i Matteus 24:3-25:13 och Lukas 21:7-36.

För ingen Bibelläsare, bör det som nu sker komma som en överraskning. Att stora delar av världen – på olika plan – kommit i en obalans är ingen nyhet, frågan är: Vad betyder detta för dig och mig som Guds barn?

Låt mig här inflika, att är du ännu inte Guds barn,
så sök Herren medan Han går att finna!

Mycket i dag handlar – med all rätt – om varningar inför vad som skall komma. Det kan bli förföljelser, vi kan komma att drabbas av krig, hungersnöd, ja av allt som vi alltid trott oss vara förskonade från i Sverige, med stabil natur, fungerande sjukvård, god ekonomi och demokrati. Du kan protestera, OK. Globalt sett har vi det otroligt bra här… Men nu börjar den svenska tryggheten krackelera. Huset Sverige knakar och börja kännas instabilt.

Men nej, det var inte om detta jag ville skriva denna gång. Men detta är bakgrunden till Jesu ord om att vi skall: Lyfta vår huvuden.

Varningarna, som Jesus ropar ut inför ändens tid, är viktiga. Men viktigt är också den balans och sans Han lyfter fram. Som Guds barn har vi inte samhällets undergång som framtidsscenario och påtvingat mål. Vi är inte – får inte – vara fastbyggd i det jordiska. Vårt mål är Guds rike. Vi är alltid på väg dit.

Kollapsen för jordiskt guld, lycka och hälsa, är ”bara” födslosmärta, inför Gudsrikets fullkomning. Om vi tvingas lida här, för en kort period, är det som en kort vindpust, mot den glädje som väntar. Finns det möjlighet för någon att ha en tryggare framtid än ett Guds barn? Nej! Guds barns trygghet – när den har sitt ankare i Jesus Kristus – är okränkbar!

… så räta på er och lyft era huvuden, ty då närmar sig er förlossning.”

…hälsar oss Jesus genom Lukas – Luk 21:28.

Vilket vittnesbörd detta blir för världen, när den hukar sig inför vad som komma skall. Vi – Guds trygga barnaskara – fruktar inte framtidens mörker, vi lever med det osvikliga hopp vi har i Herren Jesus Kristus – Amen!

 

Dela eller skriv utShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *