“Resettad”

Nikodemus sade: “Hur kan en människa bli född när hon är gammal? Hon kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” Jesus svarade: “Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.

Joh 3:4-5


Att komma till tro är inte att “ta sig själv i kragen” – det innebär tvärt om – att släppa den och låta Gud ta tag i den.

Vi kan inte, med alla våra försök till förbättring, frälsa oss själva. Den förändring som verkligen behövs för att lyfta oss, är en mycket djupare process än att bara förändra sitt handlande och sina tankar.

Den processen handlar om en inre nyfödelse. Det skeendet kan vi själva inte åstadkomma.

För att tala ett modernt språk, kan man likna detta vid det som sker när någon gör en resett av en datorstyrd process. 

När man gör en resett gör man det för att man inser att det är dags att sluta leta fel och försöka göra justeringar – “laga och lappa” en process som omöjligt kan repareras. Processen har oåterkalleligen skadats eller infekterats. Det finns bara en utväg: Resett.

En fullkomlig resett stoppar all pågående exekvering och minnen raderas. Det ursprungliga programmet läses in och allt startar på nytt – rent och felfritt.

När människan blir frälst – resettad – sker en fullkomligandlig “omstart”. Det som sker i människan är ett verk av Guds Ande, möjligt genom Jesu Kristis ställföreträdande offer och bemyndigat av Gud.

Det som händer är omöjligt att förklara. Men vi får genom tro – Bibeln ljuger inte – var fullt övertygade om att Gud frälser var och en som ber Honom göra detta.


Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.

Joh 3:16

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *