Sålla och behålla

Hur är det med profetians gåva i våra dagar, är den ännu aktuell och i funktion, eller är detta ngt som tillhört en förgången tid? Tiden, då Jeremia, Jesaja, Daniel, Hosea och många fler, trädde fram och förkunnade att: ”Så säger Herren…!”, varpå folket ”visste vad som väntade….”

Innan jag går vidare och funderar runt profetior i våra dagar, så låt mig få ge dig en tanke att fundera över när det gäller just dessa profeter från det förgångna.

Idag vet vi att dessa profeter profeterade sant. Det ligger nära till hands att vi, med historiens facit, förhäver oss över att folk inte tog emot profeternas ord. Vi, i vår tid, förstår inte hur judarna kunde missa budskapen, så starka och tydliga. Gud varnade, för sekularisering, religionsblandning, omoral, kommande krig, bortförande och fångenskap. Men budbärarna blev utskrattade, hånade, förringade, satta i fängelse, till och med dödade. När de profeterade om uppenbar fara, då folket levde mitt under ett accelererande förfall parallellt med ett accelererande krisscenario, vände man dem ryggen.

Stundtals, kunde ett temporärt uppvaknande ske kortsiktigt, och när den tiden var över, kom landet ut i ännu större dekadens, förfall och ovilja till Gudsgemenskap.

Att tro att hela Sverige skall förändras bara Gud sänder profeter är alltså en tanke, som dessvärre – tror jag – inte är realiserbar.

Men tillbaka till rubriken. Hur är det nu med profetiorna? Finns de? Tror vi?

Jo de finns, och vi måste våga lyssna, kritisera och… ta emot – dvs. ”sålla och behålla”. Gud har inte övergivit rätten att varna sitt folk. Nej! Trots att ”profeten” kanske inte finns som exklusiv personlighet enligt GT:s modell, sänder Herren sina varningar ändå.

Profeterandet har aldrig upphört. Och jag vill mena att den gåvan – till Guds folk aldrig någonsin varit så ovärderlig som i våra dagar. Tjänsten fick en renässans redan när Anden föll, under Pingsten. Och denna naturliga funktion blir allt viktigare för Guds folk, ju mer vi närmar oss Jesu återkomst.

Men nu uppstår ett bekymmer, som kallas förförelse. Det kommer idag en uppsjö av profetior ”till Guds folk” via Youtube, bloggar, Facebook mm. Många, särskilt på Youtube, är glamoröst och laddade shower, där man väver in reklam för kostbara recept på hur man skall förhålla sig. Många av dem kan avfärdas som spekulationer, andra som rena affärsidéer.

Vad innebär då detta i ändetidens dagar? Jo, vårt beroende av Andens närvaro i våra liv, är större än någonsin.

Rädsla inför Anden, driver ofta till förnekelse av Anden. Men Anden, Andens gemenskap, är ett måste! Öppnar vi inte för Guds Ande – har vi inte annat facit för profetiornas äkthet än Ordets och intellektets. Ordet är självklart superviktigt – Amen. Intellektet är bra… Men ANDEN måste få finnas med. Jag vill påstå att Ordet och Anden är långt viktigare än intellektet.

Anden är lampan, vår livsnerv, som lyser i mörkret när oljan finns där och brinner – bilden för vad det slutligen handlar om i ändens tid: Att ha och vara smord av Anden, så vi är vakna, ser, hör och följer brudgummen och ingen annan…


 

Dela eller skriv utShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

2 reaktioner till “Sålla och behålla”

  1. Vittnena kan ha fler bilder, men de kommer att knyta ihop allt i ändens tid. De blir ett red ska också i Guds dom mar, tror jag som punkt 7, men jag är inte säker där.

  2. Tror inte häller de skulle tro på utrustade profeter idag. Men de kommer ändå, de två vittnena i uppbok symboliserar mycket än bara en bild.

    1/ NT och GT

    2/ Kristus och församlingen

    3/ det fysiska Israel o det andliga

    4/ de två stentavlorna

    5/ olivkvistarna i Sakarja

    6/ två personliga som träder upp mot antikrist, som Mose och Aron trädde upp mot farao.

    En utgjutelse kommer över Guds sanna folk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *