Syndakatalogen behövs – för frälsta!

Svensk kristenhet är i ett bedrövligt vacuum, avs undervisning om grundläggande ordning för ett kristet liv. 

Å ena sidan: Ord om omvändelse – radikal och fortgående omvändelse – vågar man inte tala. Alltid blir ju någon ”störd”…

Å andra sidan: Inga segrar vinns, när världens regler får råda i våra liv, därmed uteblir – självklart – segerrapporterna. Kämpar vi inte – på och med Guds värdegrund – kan det inte heller blir några segrar. 

Kamp och seger är förbundna med varandra och utan seger, inget jubel. 

Jag har förr – liksom nu – hävdat att “syndakatalogen” var bra! Men vi lät satan använda den som slagträ, och forma den till vägröjare för en liberal tolkning av omvändelsen. Och tills vi åter tål att hör, och får pastorer som vågar tala om rätt och fel, enl Guds ordest värden… tills dessa kommer vi att få se fler förluster än segar, i både våra personliga liv och församlingars.

Syndakatalogens bakomliggande tanke, är inte att skapa en manisk ”lagiskhet”, som satan – via liberalteologin – utmålar den, utan att tydliggöra ett rättesnöre – en vägledande manual – för ett fungerande kristet liv.

Vad är det för fel med lagboken? Den frälser oss inte!
Vad är det för rätt med manualen? Den hindrar oss gör ödesdigra misstag!

Jesus är tydlig: ”Du är förlåten, men synda inte här efter.”

Frälsningen är kostsam – också för dig. Den kostar dig ditt ego! Liberalteologin sålde ”frälsning med bibehållet ego”: ”Fortsätt leva som DU vill!” Detta håller inte!

Syndakatalogen – predikad som en livsmanual och inte som en regelbok för elit tänkande, eller för att kunna utesluta dem man själv misslyckas förklara omvändelsens för – är en välsignelse – den för in i kamp som leder till segerjubel. 

Må vara – jag håller med – att ordet ”syndakatalog” låter illa, men kalla den vad du vill. Omvändelse betyder att vända sig bort från det som enligt Guds ord till hör oordning, och vända tillbaka till Guds ursprungliga ordning. Regler för denna ordning finns inte i världens tankebanor, utan i Guds eget ord. 

Predika det! Lev efter det! Och fråga dig, du som inte längre minns när du blev frälst, var är jag i min omvändelse? Är du klar med segern? Har allt blivit ett trött och mekaniskt ekande, “Halleluja broder…”? Då har du redan förlorat! Omvändelsens process är en fortgående kamp! I dess segerrus föds sant levande – om än stundom bara stilla ljudande – jubel.

Inget jubel utan seger!
Ingen seger utan kamp!
Ingen kamp utan mål!

Målet att för var dag bli mer lik Jesus – inte världen!

Dela eller skriv utShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

2 reaktioner till “Syndakatalogen behövs – för frälsta!”

  1. Tack Ingegerd för en mycket bra kommentar!

    Ja, jag har själv ställt mig fråga: “…är det den vedermöda som Gud skall låta gå över jorden?” eller är det en inledning?

    Men jag tänker, att då borde ett avtal ingåtts, som borde gjort sig hört och känt.

    Å andra sidan får vi inte vara för låsta till att allt sker exakt enligt de tidsplaner vi ofta ställer upp inför änden tidens olika skeenden. Och vi vet, att Donald Trump jobbar intensivt, för att åstadkomma en fred i Mellanöstern. Ett avtal som han själv (enligt vad jag läst) menar kommer att bli “århundradets avtal”.

  2. Jag kan ha fel men jag ser starkt en koppling mellan regeringens (vissa politiker och vissa kyrkoledare) hantering av israel, äktenskapet, ofödda barn o skymfandet av Gud Fader, Jesus Kristus, Den helige Ande och Bibeln osv… det verkar inte ta slut på mockeriet.

    Därför känner jag starkt att det går en dom över Sverige nu, efter kommer Tyskland, Frankrike… fler och fler länder kommer fyllas på i denna sorgliga skara.
    Jag har frågat mig själv i dessa dagar, vad är klockan slagen? Hur långt har det gått i utförsbacken? I mina ögon har det gått över styr överallt.

    I dagarna har det fullbordats ett underverk, Israel har blivit helt, är nu en judisk nationalstat med Guds huvudstad som sin och hebreiskan som sitt officiella språk. Nu när så stora saker sker kan jag inte låta bli att undra över hur långt det kan vara kvar av hedningarnas tider.

    Att en form av vedermöda går över jorden och Sverige är klart, men är det den vedermöda som Gud skall låta gå över jorden? Jag vet inte säkert, men jag tror det mer och mer, att detta är början på något riktigt ruskigt. Därför blir frågan till alla, inkl mig själv; har vi det rätt ställt med Gud? Är Jesus Kristus verkligen vår herde? Eller lever vi ett låtsaskristet liv? Hur har vi det med synderna, dessa som vi måste be om förlåtelse för och sen lämna. Men, man kan ställa sig hur många frågor som helst, ändå är det bara en sak man kan göra, att vända sig till Gud och prata med honom i Jesu namn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *